Saturday, February 5, 2011

Pergilah Kenangan!

Sesuatu peristiwa itu akan kita kenang bila ianya terlalu indah (awal musim cinta misalnya) atau terlalu parah (musim perpisahan) yang pastinya menyentap emosi..Kalau kita sedari hakikat yang setiap pertemuan pastinya diiringi perpisahan..Kita sepatutnya sudah bersedia..Aku akan tekankan pada Musim Perpisahan sebab yang ini pastinya meluluh dan merobek taman-taman bunga dihati kalian.

Aku pasti ramai yang tahu hakikat kebenaran ini..
Tapi sukar untuk kita akui..Setuju?Bila asyik dilamun cinta, rasa bagaikan seluruh Bimasakti ini kita yang punya..Kitalah pasangan yang paling romantik, paling serasi bersama sehati berdansa (pakai couple T,warna sedondon,pilih KLCC)..Sedikit demi sedikit kita mula menafikan, menolak hakikat yang perpisahan itu akan datang juga menjengah kita.Maka wujudlah kata-kata fantasi musim cinta seperti "Aku cinta kamu selamanya" atau yang lebih puitis "Honey tak akan tinggalkan Yayang"..Cinta mati katanya..Sentap!Titik noktah!

Ayat-ayat inilah yang mula membuatkan kita merasa berada di zon selamat dalam percintaan..Zon Selamat disini bermaksud memiliki perasaan yang pasti perhubungan kita akan kekal bahagia..Hmm,harus diingat ya..TIDAK ada istilah zon selamat dalam perhubungan..TIDAK ada!
Aku pernah dengar orang umpamakan perhubungan ini ibarat kapal kecil yang berlayar dilautan tak bertepi..Memang dahsyat!

Jadi beringatlah..Sebelum perpisahan itu sendiri yang datang menjengah..
Bila itu yang berlaku, kita pasti akan merana,sengsara..



Aku pernah dengar rungutan mangsa kekejaman cinta yang celik IT..
"Kenapa memori kita tidak seperti Ingatan Capaian Rawak(Random Access Memory)?
Bila suis dipadamkan..Semuanya akan hilang.."

Bagi aku, kalau memori kita macam RAM..Kita akan mengulangi kesilapan yang sama berkali-kali..Kita tidak akan belajar apa-apa..
Tak kisahlah siapa (kita,dia,orang ketiga) yang mencipta perpisahan yang menyakitkan itu..Biar kesakitan itu mengajar kita untuk lebih berjaya pada masa akan datang..

Hanya cinta yang mampu merawat hati yang luka..Hmm..Tak pasti kesahihannya..

No comments: